- 4 Temmuz 2024
- 4,180
Gölge Oyunu geleneksel olarak hayvan derilerinden kesilerek hazırlanmış insan, hayvan, eşya gibi figürlerin bir ışık kaynağı önünde oynatılarak, gölgelerinin gerdirilmiş, beyaz bir perdeye düşürüldüğü gösteri sanatıdır.
Tarihi
Kökenleri üzerine çeşitli görüşler vardır; Asya'nın zengin gölge oyunu geleneği, bu sanatın Cava'dan, Hindistan'dan veya Çin kültürlerinden 10. yüzyıldan itibaren yayıldığı, İslam ülkelerinde görülen gölge oyununun, benzerlikler de göz önüne alındığında, Cava'dan geldiği ,Anadolu'ya ise, 16. yüzyılda Mısır'dan geldiği Prof. Metin And tarafından iddia edilmiştir. Türklere, Cava ve Hindistan'dan, Çingene oynatıcılar yoluyla geldiği de iddia edilmektedir. Bir başka tez ise Amerikalı araştırmacı Fan Pen Che'nin dikkat çektiği Moğol istilaları sırasında Kaan Oktay (Ögeday)ile ilgili tarihi bir belgeye dayanmaktadır. İran'ın fethi sırasında geçen bu olay Çinli Gölge oyuncuların bu sanatı batıya taşıdığını göstermektedir.
Karagöz Tasvir Sanatı adlı ve Kültür Bakanlığı tarafından yayınlanan makalesinde Alpay Ekler, Orta asya Pazırık kurganlarında bulunan M.Ö. 5. yy a ait deri işlemeleri ile tasvir sanatı arasında paralelik kurar. Mısır Memluk gölge oyununun silüet, yani siyah-beyaz oluşu, Karagöz'ün ise Renkli resim olarak yansıtılmasının daha çok Çin gölgesi ile benzerliklerine de başka bir makalesinde değinir. Bu yeni teze göre, gölge tekniğinin Uzak ve Orta Asya kökenli olduğu yönünde ortaya çıkan kanıtlar daha inandırıcı görünmektedir. Siyah beyaz silüet olarak oynatılan Arap ve Avrupa gölge oyununun Endonezya kökenli olabileceği fakat Karagöz'ün şeffaf resim ve işleme tekniği nedeniyle bu kaynağa bağlanamayacı ortaya çıkmıştır. Evliya çelebi de Hayal-ı Zıll(gölge oyunu) ve Hayal-ı Zıll-ı Tasvir (resim gölgesi oyunu)adlı iki göge tekniğinden bahseder. Terminolojik açıklamalar yaparken Prof. Metin And da Hayal-i Zıll-ı Tasvir in renkli reism yansıtması olduğunu Seyyahatnamenişn en eski Fransızca çevirisini(magic lantern) kabul ederek yapmış fakat aradaki bağlantıyı gözden kaçırmıştır.

Tarihi
Kökenleri üzerine çeşitli görüşler vardır; Asya'nın zengin gölge oyunu geleneği, bu sanatın Cava'dan, Hindistan'dan veya Çin kültürlerinden 10. yüzyıldan itibaren yayıldığı, İslam ülkelerinde görülen gölge oyununun, benzerlikler de göz önüne alındığında, Cava'dan geldiği ,Anadolu'ya ise, 16. yüzyılda Mısır'dan geldiği Prof. Metin And tarafından iddia edilmiştir. Türklere, Cava ve Hindistan'dan, Çingene oynatıcılar yoluyla geldiği de iddia edilmektedir. Bir başka tez ise Amerikalı araştırmacı Fan Pen Che'nin dikkat çektiği Moğol istilaları sırasında Kaan Oktay (Ögeday)ile ilgili tarihi bir belgeye dayanmaktadır. İran'ın fethi sırasında geçen bu olay Çinli Gölge oyuncuların bu sanatı batıya taşıdığını göstermektedir.
Karagöz Tasvir Sanatı adlı ve Kültür Bakanlığı tarafından yayınlanan makalesinde Alpay Ekler, Orta asya Pazırık kurganlarında bulunan M.Ö. 5. yy a ait deri işlemeleri ile tasvir sanatı arasında paralelik kurar. Mısır Memluk gölge oyununun silüet, yani siyah-beyaz oluşu, Karagöz'ün ise Renkli resim olarak yansıtılmasının daha çok Çin gölgesi ile benzerliklerine de başka bir makalesinde değinir. Bu yeni teze göre, gölge tekniğinin Uzak ve Orta Asya kökenli olduğu yönünde ortaya çıkan kanıtlar daha inandırıcı görünmektedir. Siyah beyaz silüet olarak oynatılan Arap ve Avrupa gölge oyununun Endonezya kökenli olabileceği fakat Karagöz'ün şeffaf resim ve işleme tekniği nedeniyle bu kaynağa bağlanamayacı ortaya çıkmıştır. Evliya çelebi de Hayal-ı Zıll(gölge oyunu) ve Hayal-ı Zıll-ı Tasvir (resim gölgesi oyunu)adlı iki göge tekniğinden bahseder. Terminolojik açıklamalar yaparken Prof. Metin And da Hayal-i Zıll-ı Tasvir in renkli reism yansıtması olduğunu Seyyahatnamenişn en eski Fransızca çevirisini(magic lantern) kabul ederek yapmış fakat aradaki bağlantıyı gözden kaçırmıştır.