Neler yeni

Foruma hoş geldin, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Web Arşivi

Sizleri Aramızda Görmekten Mutluluk Duyuyoruz :) ~ Tıklayın ~

Torsiyon, nedir?

Fatihklz Çevrimdışı

Fatihklz

General
Üye
26 Nisan 2024
4,390
İngilizce'deki "torsion" yani burulma kelimesinden dilimize geçmiştir. Arka tekerler de kullanılan ve iki tekeri birbirine bağlayan U şeklindeki boruya torsiyon çubuğu adı verilir. sistemde iki teker birbirine bağlıdır ve torsiyon helezon aracılığı ile şasiye bağlanır.
Günümüzde üretilen tüm B Serisi araçlarda bu sistem bulunmaktadır. Ayrıca, çoğu C Serisi araçlarda da vardır. Bu sistemlerin bu şekilde kullanılmasının nedenleri, hem üretim hem de montaj aşamalarının çok kolay olmasıdır.

Torsiyon, aks ve köprü olmak üzere toplam iki parçadan oluşmaktadır. Bu nedenle, maliyetleri çok düşüktür. Ayrıca, az yer kaplayan ve hafif bir sistemdir. Bu sayede araçta geniş bir bagaj hacmi oluşturur. Bu sistemin bakımı diğer süspansiyon sistemlerine göre çok kolaydır. Bu durumda, kullanımındaki önemli bir artışın önemli nedenlerinden biri budur.
Torsiyon Nasıl Çalışır?
Torsiyon yarı bağımsız sistemlerin çalışma mantığı oldukça basittir. Sisteminin ana kısmı çubuk kısmıdır. Torsiyon çubuğu, sistemin çalışmasını garanti eden ve asıl görevi üstlenen kısımdır. Bu çubuk U şeklinde olduğu için örneğin sağ arka tekerleğe bir darbe gelmesi durumunda bu darbeyi bir yay vasıtasıyla sol tekerleğe aktarır. Aynı şekilde, sol tekerlek bir çukurdan veya yüksek tümsekten geçtiğinde, önce yay gerilir.

Gerilmiş yay, torsiyon çubuğu aracılığıyla sağ tekerleğe iletilir. Bu sayede mümkün olduğunca sürüş konforu korunur ve çarpışmalardan kaynaklanan hasarlar azaltılır. Ancak bu yarı bağımsız sistemlere sahip araçlarda dikkat edilmesi gereken bazı durumlar vardır. Çalışma mantığından dolayı tekerlek basıncı iki kısma ayrılır. Bu, virajlarda tehlikeli olabilir. Özellikle hızlı viraj alma, torsiyon yayına çok fazla baskı uygular. Bundan dolayı viraja giren karşılıklı tekerleklere basınç yüklemektedir. Bu basınç nedeniyle arka tekerlekler havaya kalkabilir. Bu nedenle yarı bağımsız sistemlere sahip araçlarda viraja yavaş girmek gerekir. Ayrıca torsiyon sisteminin tam olarak çalışabilmesi için ön tekerleklerde kullanılması gerekmektedir. Çünkü aracın önü arkadan daha hafiftir.

Torsiyon Sisteminin Avantajları;
Üretim aşamasında montajı çok kolaydır. Ayrıca sistem az sayıda parçadan oluştuğu için maliyeti düşüktür. Son yıllarda üreticilerin çeşitli alanlarda maliyet odaklı çalışmaları sistemi daha yaygın hale getirmiştir.
Daha az parçadan oluşan ve doğrudan alt şasiye bağlanan burulma çubuğu, neredeyse hiç iç alan kaplamaz. Bu sayede üreticilerin büyük kapasiteli bagajlar sunmasına olanak tanır.
Kullanıcılar için bakım ve parça maliyetleri, bağımsız süspansiyonlardan önemli ölçüde daha düşüktür.
Torsiyon Sisteminin Dezavantajları;
Bu sistem maliyet ve yük alanı açısından avantajlar sunsa da sürüş konforunu azaltıyor. Özellikle tek taraflı çukurlarda tüm aracın sallanmasına neden olabilir.
sert virajlarda aracın kaymasına ve kontrolünün zorlaşmasına neden olabilir.
Bu sistem sadece önden çekişli araçlarda kullanılabilir, arkadan çekişli araçlarda çalışmadığı için kullanılamaz.
 

Forumdan daha fazla yararlanmak için giriş yapın yada üye olun!

Forumdan daha fazla yararlanmak için giriş yapın veya kayıt olun!

Kayıt ol

Forumda bir hesap oluşturmak tamamen ücretsizdir.

Şimdi kayıt ol
Giriş yap

Eğer bir hesabınız var ise lütfen giriş yapın

Giriş yap

Tema düzenleyici

Tema özelletirmeleri

Grafik arka planlar

Granit arka planlar